EVENTS, MARKEDSFØRING, OMSÆTNING

9 ideer til markedsføring med kontrolarmbånd

Som event- eller festivalarrangør kan du bruge armbånd som en aktiv del af din markedsføring. Der er mange måder, du kan gøre det på. Her får du 9 tips til, hvordan du kan få mere og bedre markedsføring med kontrolarmbånd.

1. Støt en god sag

Du kan skabe opmærksomhed om dit event ved at få lavet et kontrolarmbånd i et fedt design, der fortæller omverdenen, at bæreren støtter en god sag.

Lav for eksempel en indsamling til et velgørende formål, hvor du giver en procentdel af indtægterne fra entreen videre til velgørenhed. Hvis du samtidig sætter dit logo på armbåndet, forbinder kunder og øvrige interessenter dit firma eller dit event netop med den gode sag.

Et armbånd kan vække positive følelser hos bæreren, hvis sagen berører dem personligt – enten via egne erfaringer eller nære familiemedlemmers. Hvis det drejer sig om sager forbundet med for eksempel sygdom, skal du tænke over, hvordan den følelsesmæssige side af sagen kan influere på opfattelsen af dit event.

2. Lav lodtrækning via kontrolarmbåndets serienummer

Hvis du har et unikt nummer trykt på hvert kontrolarmbånd, kan du skabe ekstra opmærksomhed om dit event, hvis du laver en lodtrækning blandt deltagerne, hvor de kan vinde en præmie. For at deltage i lodtrækningen skal deltagerne efter eventet for eksempel gå ind på din hjemmeside for at tjekke, om de har vundet. Det skaber masser af trafik til din hjemmeside og giver dig en unik mulighed for at skabe mersalg eller udbygge relationen til dine deltagere.

3. Del oplevelser og betalingsfrihed

Den nyeste generation af festivalarmbånd er udstyret med en RFID-chip. Chippen giver en lang række nye muligheder for at bruge armbåndet til mere end bare at kontrollere, om den der bærer armbåndet har adgang til dit event.

For eksempel kan du lave et system, hvor deltagerne kan dele deres oplevelser på dit event ved at scanne armbåndet på en kortlæser.

Du kan også gøre dit event kontantfrit ved at lade deltagerne tanke penge op på en særlig konto i forbindelse med køb af billetten eller via SMS. Så kan armbåndet bruges som betalingsmiddel, når der skal købes mad og drikkevarer til eventet eller festivalen.

4. Lav en aftale med en anden lokal forretning

Giv dine deltagere noget ekstra. Lav for eksempel et samarbejde med en anden lokal forretning, der henvender sig til samme målgruppe som dit event, og lad armbåndet give en særlig rabat her dagen efter dit event.

Hvis du for eksempel arrangerer en endags-festival, kan du lave en aftale med et lokalt diskotek, hvor festivaldeltagerne mod fremvisning af armbåndet dagen efter kan få en gratis øl eller komme ind uden at betale entré.

Hvis dit event henvender sig til børn, kan du også lave en aftale med en lokal legetøjsforretning, hvor deltagerne kan få rabat, hvis de viser deres armbånd i butikken.

Det sikrer, at deltagerne bærer armbåndet længere og på den måde reklamerer for dit event – samtidig med at de føler, at de har fået noget ekstra.

5. Brug armbånd som rabatkode

Du behøver naturligvis ikke lave aftaler med andre. Du kan også bare tilføre dit event et ekstra marketing-boost ved at lade armbåndet være rabatgivende til andre events, du arrangerer eller til samme event året efter.

6. Få indtryk af kvalitet og signalværdi

Hvis deltagerne skal have lyst til at beholde armbåndet på efter eventet, skal det ikke blot være designet flot. Det skal også være fremstillet i en kvalitet, som holder sig pæn i flere uger efter. Ved at gå med kontrolarmbåndet bagefter et event viser deltagerne omverdenen, at de har haft en så god oplevelse, at andre gerne må se dem som levende reklamesøjler for dit event. Og det gør de kun, hvis armbåndet er lavet af god kvalitet.

7. Gør kontrolarmbåndet til et samlerobjekt

Der er stort potentiale i at gøre et produkt til et samlerobjekt. Tænk bare på Føtex’ dyrekort, der i foråret 2015 fik børn – og ikke mindst deres forældre landet over – til at gå halvvejs amok. Og hvad ville det ikke gøre for din forretning, hvis armbåndene var så eftertragtede, at deltagerne gemte og samlede armbåndene år efter år?

Du kan for eksempel gøre dine armbånd eftertragtede ved at indgå samarbejde med lokale designere, malere eller kendisser.

8. Skriv adressen på dit website på armbåndet

Uanset typen af armbånd kan du skabe opmærksomhed om dit event og trafik til din hjemmeside, hvis du skriver website-adressen på armbåndet. Giv desuden deltagerne en god grund til at gå ind på hjemmesiden efter eventet – for eksempel ved at have billedgallerier fra eventdag(ene) liggende.

9. Få en QR-kode trykt på armbåndet

Ny teknologi kan sætte deltagerne på dit event i direkte dialog med dit brand. En nem og billig metode er at få trykt en QR-kode på kontrolarmbåndene. Deltagerne kan scanne QR-koden med deres smartphones og automatisk blive ledt hen til den hjemmeside, du ønsker. Her kan du så have et særligt tilbud eller lignende klar til dem.

Læs også vores andre artikler med fokus på markedsføring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.