EVENTS, OMSÆTNING

Sådan sikrer du din event mod den lunefulde danske sommer

Vejret er som regel altafgørende for, om du kommer til at grine eller græde over omsætningen fra din event, hvis du afholder den under åben himmel. En regnfuld vejrudsigt kan nemlig få selv de mest ihærdige deltagere til at blive hjemme.

Der er heldigvis en række ting, du kan gøre på forhånd, så du minimerer risikoen for at få omsætningen ødelagt af det lunefulde danske sommervejr. Her er 7 idéer til hvordan du sikrer dit event mod regnvejr.

1. Sælg tilbud på forhånd

Du kan sikre dig mod tab af omsætning ved for eksempel at sælge nogle særlige tilbud på madbilletter og drikkevarer inden selve eventen. Hvis kunderne på forhånd har købt mad og drikke til gode priser, vil flere af dem dukke op på dagen i stedet for at blive hjemme. De færreste har lyst til at miste penge, som de har betalt på forhånd. Så vejret skal virkelig være dårligt, hvis man ikke kan klare sig med en god paraply.

2. Sponsorer

Ved at indgå samarbejde med forskellige sponsorer kan du gøre dine events mere interessante og på den måde sikre at flere møder op på dagen. Hvis et interessant sponsorsamarbejde promoveres i god tid før eventen, kan det samtidig sikre en del af omsætningen på forhånd, hvis kunder køber billetter på baggrund af sponsorsamarbejdet. Et eksempel kunne være et særligt område på eventen for familier, hvor området så ville skal ekstra interesse blandt nye målgrupper. Realiseringen af en god idé kan nemt afhænge af den økonomiske formåen, og her kan et sponsorsamarbejde være guld værd.

3. Salg af merchandise

Hvis dine kunder kan købe event-merchandise, når de registrerer sig eller køber billetten online, kan du på den måde øge omsætningen, selvom vejret skulle blive dårligt under selve eventen, så nogle af deltagerne måske bliver væk. T-shirts, kasketter, badges, vandflasker, kuglepenne, kopper osv., med logo eller varemærke fungerer ikke blot som minde om en god oplevelse – det er også en oplagt branding-mulighed, som rækker ud over selve eventen. Får du solgt en del af dit merchandise inden eventen, reducerer du samtidig risikoen for at brænde inde med store mængder efter eventen, hvis vejret skulle gå hen og blive dårligt.

4. Early bird-rabatter

Det er svært at spå – især om vejret, når der er mere end en uge til dit event. Derfor gælder det for dig om at få solgt så mange billetter som muligt i god tid i forvejen.

Det kan du for eksempel gøre ved at tilbyde såkaldt early bird-rabat til dem, der bestiller deres billet i god tid før eventen. Det har flere fordele:

  • Cashflow: Du får selvfølgelig ikke så mange penge i kassen per solgt billet, som du ville have gjort uden rabatten. Til gengæld får du pengene i god tid, inden du skal til at betale underleverandører eller artister, hvilket hjælper på cashflowet.
  • Forsikring: Desuden tegner du en slags forsikring mod vejrets luner, da billetter købt i god tid med rabat jo er solgt, uanset hvordan himlen over dit event ser ud på dagen.

Du kan kickstarte early bird-salget ved at kommunikere budskaber om, at der kun er et begrænset antal af disse billige billetter til salg.

5. Tilbud fra samarbejdspartnere

Du kan gøre det nemmere for deltagerne at tage beslutningen om at købe billet til dit event på forhånd ved at samarbejde med for eksempel hoteller, som kan tilbyde gode priser på en tidlig booking. Du kan også prøve at indgå en aftale med for eksempel Sund og Bælt om en særlig rabat på turen over Storebælt, hvis deltagerne kommer fra den anden ende af landet.

6. Særlige begivenheder

Ved at lave en særlig begivenhed under dit event kan du trække folk til, som måske ellers ikke ville være dukket op. Det kan være en optræden fra en kendt musiker eller komiker, et live band, danseundervisning eller spil i en golfsimulator, hvis vejret skulle vise sig fra sin mindre pæne side. Det kan være hvad som helst, som passer til din målgruppe.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.