FAQ, MÆRKATER TIL TØJ

Danske familier mister børnetøj for 450 millioner kroner [Infografik]

Kom dit barn også hjem uden trøjen, regnjakken eller den ene sko i sidste uge? 88 procent af danske børnefamilier har oplevet, at deres barn har mistet tøj i f.eks. institutionen eller skolen, viser en ny undersøgelse.

Hent infografikken som PDF her

Op til 88 procent af Danmarks småbørnsforældre får ædt en god bid af budgettet til børnetøj, fordi det bliver væk i børnenes institution eller skole. Det viser en undersøgelse foretaget af Webpol for ikastetiket.dk.

Bredt ud på landets cirka 773.000 børnefamilier løber det mistede børnetøj op i 452 millioner kroner. Blandt deltagerne i undersøgelsen har 28 procent måtte vinke farvel til mindst én trøje, 58 procent svarer, at deres børn har mistet mindst ét par vanter, mens 18 procent har mistet regntøj og 13 procent sko. Men også hjemmesko og strømper er blandt det, der hyppigst skal erstattes. Og det kan blive en dyr fornøjelse. For cirka halvdelen af tøjet i danske børnefamiliers tøjskabe er mærkevarertøj og har et lille Hollymærke eller et LEGO-logo trykt på.

Børnefamilier mister i alt for 585 kroner børnetøj om året, hvilket svarer til 7,5 ærgerlige procent af deres samlede budget til børnetøj på 7.846 kr.

Sådan mærker du bedst børnetøjet

  1. Brug den rigtige type opmærkning til tøjet. Klistermærker er hurtige at sætte på, og de holder fint til overtøj og sko. Strygemærker er bedre til hverdagstøj, der skal vaskes ofte. Strygemærker er særdeles holdbare, nemme at stryge på og billige.
  2. Placér mærket, hvor det ikke bliver slidt væk, og hvor man typisk ville kigge efter det. Det kan for eksempel være i nakken eller på vaskeanvisningen.
  3. Skriv både fornavn og det første bogstav i barnets efternavn på mærket.
  4. Skriv telefonnummer på mærket, så det er nemt og hurtigt at få fat i ejermanden.
  5. Sæt en unik figur på mærkaten, og brug den samme hver gang. Så kan små børn genkende deres figurer, selvom de ikke kan læse.

Fakta fra undersøgelsen

  • 26 procent bruger mellem fem og ti tusinde om året på børnetøj. 22 % bruger mellem tre og fem tusinde.
  • 38 procent har mistet mindst én hue, 29 procent har mistet mindst ét par strømper.
  • Kun 5 % køber kun mærketøj til deres børn.
  • 49 procent opmærker ikke deres tøj.
  • 3 procent har mistet tøj hjemme
  • En femtedel mister tøj for over 500 kr. om året. 31 procent har mistet tøj for 200-500 kr.
  • Forældrene i undersøgelsen har børn mellem 0 – 15 år, og undersøgelsen er besvaret af over 1022 personer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.